Osam Boschevih dodataka koji nove automobile čine ekonomičnijima

07.04.2014. 13:58 / Izvor: eKapija.ba
Osam Boschevih dodataka koji nove automobile čine ekonomičnijima
OTVORI GALERIJU

Veljača označava početak sezone kupnje automobila, a povoljni pogonski sustavi sve su važniji faktor pri njihovom izboru. Moderna tehnologija pogonskih sklopova može srezati račune za gorivo za nekoliko stotina eura.

Veljača označava početak sezone kupnje automobila, a povoljni pogonski sustavi sve su važniji faktor pri njihovom izboru. Moderna tehnologija pogonskih sklopova može srezati račune za gorivo za nekoliko stotina eura. Primjeri uključuju Boschevu proširenu start/stop funkciju i automatsku kontrolu razmaka (ACC), koja održavanjem brzine što je moguće ravnomjernijom čini putovanja ekonomičnijima.

"Mnoge Boscheve inovacije pomažu vozačima da štede gorivo, i samim time novac, sa svakim prijeđenim kilometrom", rekao je Stefan Seiberth, predsjednik Odjela za benzinske sustave društva Robert Bosch GmbH. No funkcije za učinkovito iskorištavanje goriva ne moraju uvijek biti skupe. Neke tehnologije – među njima je i start/stop sustav – sada su standardna oprema u mnogim modelima, dok su druge popularni dodaci. Uzmimo primjer automatskog prijenosa: dugo vremena uzimalo se za pravilo da automatski prijenos povećava potrošnju goriva u stvarnim prometnim uvjetima za oko litru na stotinu kilometara. Međutim, to ne vrijedi u slučaju Boschevog bestupanjskog varijabilnog prijenosa (CVT), koji zapravo štedi gorivo na način da neprestano optimizira broj okretaja motora. Slijedi detaljan pregled svake mjere za učinkovito iskorištavanje goriva:

Izravno ubrizgavanje – smanjuje potrošnju za najmanje dvanaest posto

Moderni common-rail dizelski sustavi već se mnogo godina oslanjaju na izravno ubrizgavanje. Godine 2000. ta tehnologija revolucionirala je imidž dizelskih automobila na način da ih je učinila ne samo ekonomičnima već i zabavnima u vožnji. Danas je svaki drugi kupljeni novi automobil na dizelski pogon. U međuvremenu su se sustavi izravnog ubrizgavanja benzina okrenuli smanjenju obujma i turbopunjaču kako bi smanjili potrošnju goriva, a time i emisije CO2, za oko dvanaest posto. Rezultat toga je da su benzinski automobili s izravnim ubrizgavanjem snažniji i time zabavniji u vožnji.

Bestupanjski varijabilni prijenos – smanjenje potrošnje do sedam posto

Uspinjanje vijugavom planinskom cestom može biti zamarajuće. Često ne odgovara nijedan stupanj prijenosa. Automatski prijenosi znatno olakšavaju taj rad preuzimajući na sebe zadatak mijenjanja i odabira stupnja prijenosa. Napredne varijante već sad nude do devet stupnjeva prijenosa za učinkovitiju mobilnost. Bestupanjski varijabilni prijenosi (CVT) rade čak bez ijedne fiksne točke za mijenjanje stupnjeva prijenosa. Rezultat je ugodna vožnja s konstantnom vučom i brojem okretaja motora. CVT posebno dolazi do izražaja u gradskom prometu s čestim zaustavljanjima i kretanjima. Taj prijenos može smanjiti potrošnju goriva za čak sedam posto, s obzirom da motor stalno radi na broju okretaja kojim postiže najveću učinkovitost.

Start/stop sustav – gorivo se više ne troši pri čekanju na semaforu čime se potrošnja smanjuje za najmanje pet posto

Već sada je svako drugo novo vozilo proizvedeno u zapadnoj Europi opremljeno start/stop sustavom. U mnogim modelima, od povoljnih kompaktnih automobila do limuzina visoke klase s vrhunskim performansama, ta funkcija ugrađuje se kao standardna oprema bez doplate. U Novom europskom ciklusu vožnje (NEDC) start/stop sustavi smanjuju potrošnju goriva, a time i emisije CO2 do pet posto. U gradskom ciklusu NEDC-a moguće su uštede do osam posto. Na zagušenim gradskim ulicama, pogotovo u vrijeme najvećih gužvi, pravi potencijal za uštede još je veći.

Alternativni pogonski sklopovi – automobili na stlačeni prirodni plin isplate se već nakon 7.000 km nadalje

Pogonski sklopovi na stlačeni prirodni plin (CNG) sada su prava alternativa čak i u serijski proizvedenim vozilima. U Njemačkoj se u osobnim automobilima isplate čim se godišnje prijeđe više od 7.000 kilometara. To je moguće i iz razloga što je stlačeni prirodni plin 50 posto jeftiniji od benzina. U usporedbi s konvencionalnim benzinskim motorom, za stvaranje iste snage oslobađa se 25 posto manje CO2 zahvaljujući kemijskim svojstvima tog izvora energije. Boschev sustav može se pokrenuti u načinu rada na stlačeni prirodni plin čak i kada je hladno, što znači da kupci praktički uvijek mogu voziti na jeftiniji prirodni plin. Drugi sustavi moraju koristiti skupi benzin za zagrijavanje u fazi pokretanja.

Elektrifikacija – smanjuje potrošnju do 60 posto

S punim hibridnim sustavima koje trenutno izrađuje Bosch vozači mogu smanjiti svoju potrošnju goriva u NEDC-u 15 do 25 posto. Mnogi proizvođači danas nude takvu vrstu hibridnih vozila sa samo umjereno većom cijenom; u stvari, ponekad hibridno vozilo košta jednako kao i usporedivi dizelski automobil. To znači da se hibridi mogu isplatiti čak i u kompaktnoj „Golf“ klasi. Plug-in hibridi trenutno koštaju znatno više. No potonji mogu smanjiti troškove energije do 90 posto, pod uvjetom da se korisnici uvijek sjete napuniti bateriju putem utičnice. Ti su hibridi pogotovo prikladni u vozilima srednje veličine kao što su električni SUV-ovi i sportski automobili.

Funkcija vožnje na inerciju – gašenje motora u vožnji smanjuje potrošnju do deset posto

Boschev start/stop sustav za vožnju na inerciju omogućuje čak i vozilima s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem prevaljivanje velikih udaljenosti bez emisija ili buke i s malo otpora. Ta inovativna tehnologija gasi motor tijekom vožnje, što znači da ne troši nimalo goriva. Povoljna funkcija za vožnju na inerciju štedi do deset posto goriva u realnim uvjetima vožnje. Motor se gasi, a da to vozač ni ne primijeti, svaki put kada vozilo može održavati brzinu samo inercijom – primjerice na blagoj nizbrdici. Čim vozač pritisne papučicu gasa ili kočnice, motor se ponovno upali.

Predvidljiva navigacija – planirana vožnja na inerciju na prilasku naseljenim mjestima

Boscheva predvidljiva navigacija povezuje podatke s mape s pogonskim sklopom vozila, čime omogućava vozačima da uštede do 15 posto goriva. Sustav upravljanja motorom koristi pregled rute za dinamičke proračune snage potrebne za pogonski sklop i za predvidljivo upravljanje motorom s unutrašnjim sagorijevanjem ili električnim motorom. Primjerice, kada navigacijski softver primijeti da dionica ceste od dva kilometra na nizbrdici na kojoj se vozilo trenutno nalazi vodi do naseljenog mjesta, može narediti vozilu da prijeđe na način rada za uštedu goriva kroz vožnju na inerciju ili da stvara više snage za električni pogon.

Automatska kontrola razmaka – vožnja stalnom brzinom smanjuje potrošnju do pet posto

Automatska kontrola razmaka (ACC) vozačima olakšava život održavanjem zadane brzine, registriranjem vozila koja se nalaze ispred i održavanjem sigurnog razmaka od njih. Radarski senzori nadziru promet i sukladno tome prilagođavaju brzinu. ACC je trenutno dostupan kao dodatna oprema čak i u mnogim kompaktnim automobilima.

Održavanjem konstantne brzine i osiguravanjem da motor uvijek radi na broju okretaja za najveću učinkovitost u svakoj situaciji taj sustav omogućuje uštedu goriva do pet posto u realnim uvjetima vožnje.

Gore opisane potencijalne uštede goriva u svakom se slučaju odnose na opisani sustav. Ukupna ušteda od preko 100 posto fizički je nemoguća.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza