Iskustva privrednih subjekata u problemima sa javnim nabavkama

22.05.2015. 10:01 / Izvor: eKapija.ba
Iskustva privrednih subjekata u problemima sa javnim nabavkama

Usvajanjem novog Zakona o javnim nabavkama u BiH koji se primjenjuje od novembra 2014. učinjeni su značajni koraci u pravcu osiguranja dostupne i učinkovite pravne zaštite u postupcima javne nabave u BiH.

Usvajanjem novog Zakona o javnim nabavkama u BiH koji se primjenjuje od novembra 2014. učinjeni su značajni koraci u pravcu osiguranja dostupne i učinkovite pravne zaštite u postupcima javne nabave u BiH.

Prema iskustvima privrednih subjekata neke od prednosti novog Zakona su što sada sva lica (pravna i fizička) mogu na jednom mjestu objavljivati i pretraživati tendere. Isto tako, novim Zakonom je olakšano u smislu onih organa koji nisu obavezni oglašavati se preko Agencije za javne nabavke da to moraju uraditi na svojim web stranicama, tako da su time zainteresovana lica već obavještena o načinu objavljivanja pomenutih organa.

Također, novim Zakonom je predviđeno da usvajanjem Budžeta svaki organ u roku od 60 dana mora izraditi Plan nabavki i isti objaviti na svojim web stranicama kako bi zainteresovana lica već unaprijed bila obavještena o planiranim nabavkama roba, usluga i radova. Time je ponuđačima olakšano u smislu planiranja i raspoređivanja svojih obaveza kao ponuđača.

Ipak i nakon pola godine nakon usvajanja, još uvijek nije sve uređeno kako je zamišljeno i planirano.

U nedavnom istraživanju koje je provodila Antikorupcijska mreža ACCOUNT pokazalo se, između ostalog, da od ukupnog broja anketiranih ugovornih organa, njih 76 uopće ne sačinjava godišnje planove nabavki. Također, ustanovljeno je da 47,2 posto ugovornih organa nije provelo nijedan otvoreni postupak u 2013. godini, iako bi taj postupak u javnim nabavkama trebao biti pravilo, a svi ostali izuzetak. 

Dakle, sasvim je jasno da je proces javnih nabavki u Bosni i Hercegovini stalno je na meti kritika s obzirom na često nedorečene procedure i oblast pravne zaštite koja nije dovoljno normirana, a mnoge konsultantske kuće organizuju seminare kako bi uz brojna pitanja, odgovore i priručnike barem malo pomogli sve zbunjenijim učesnicima na tenderima.

Budući da je predstavnik portala eKapija.ba bio na jednom takvom seminaru, pokušali smo sublimirati iskustva i dati osvrt na probleme s kojima se privrednici svakodnevno susreću.

Najproblematičnijom stavkom ocjenjuju se tenderski uslovi, jer se u praksi dešava da se upravo kroz njih kompanije u startu eliminišu, jer ne mogu ispuniti sve ono što se traži za učešće na tenderu. Dakle, problematičnim za privrednike predstavlja priprema postupka, ocjenjivanja ponuda, cijene tenderske dokumentacije, kao i visina naknada za pokretanje žalbenog postupka.

Jedan od takvih primjera je da je po članu 45. ugovornom organu ostavljeno da može odlučiti i sam odrediti rok za najuspjesnijeg ponuđača za dostavu dokumenata, što mnogi zloupotrijebe i stave kratak rok od 2-3 dana, kako bi najuspješnijeg ponuđača diskvalificirali. Drugim riječima, ako je ugovorni organ iz Sarajeva, a najuspješniji ponuđač iz Mostara, nemoguće je da se ispoštuje zadani rok.

Nadalje, mnogo je nejasnoća i nedoumica koje su dovele do toga da se planira i mijenjanje određenih članova Zakona. Tako na primjer, za fizička lica nije ostavljena mogućnost oglašavanja na Agenciji za javne nabavke što se također planira naknadno urediti.

Mnoge je ovaj Zakon dočekao nespremne pa problem prestavlja i Jedinstveni rječnik javne nabavke (JRJN) – kodovi roba, usluga i radova, gdje se za svaku nabavku mora navesti i kod predmeta ugovora.

Isto tako, određenim licima nije ostavljena mogućnost da svoje postupke pokrenute preko Agencije do kraja sprovedu, pa iste moraju objavljivati na svojim web stranicama.

Također, još uvijek nije pojašnjeno ko je obavezan a ko ne, po novom Zakonu objavljivati svoje tendere preko Agencije, te su neki naišli na nedostatke u Zakonu kojima su se ogradili i iste ne objavljuju. Riječ je uglavnom o sektorskim organima i organima komercijalne djelatnosti.

Pored toga, još uvijek ima lica koja su obavezna objavljivati svoje tendere preko Agencije a to ne rade, jer nema nikakvih sankcija za isto ponašanje, a Agencija im u tom slučaju ostavlja da o tome odluče revizori u toku revizije i kažu svoje po pitanju neprimjenjivanja novog Zakona. Kako kažu iz Agencije, još uvijek se radi na uređivanju i poboljšanju Sistema kao i olakšavanju korisnicima.

S obzirom na to, Transparency International Bosne i Hercegovine predložio je tri amandmana na ovaj Zakon, koji su krucijalni u ovom trenutku zbog veće transparentnosti Zakona.

To su da se definiše sukob interesa u skladu s novim direktivama EU, da se pojačaju kaznene odredbe u Zakonu i da se obavežu institucije da prave svoje planove nabavki u tekućoj godini, da bi se osigurala transparentnost nabavki.

eKapija.ba tim

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti