Stižu nova priznanja: Proizvodi domaćih zanatlija osvajaju američko tržište

15.04.2014. 15:37 / Izvor: eKapija.ba
Stižu nova priznanja: Proizvodi domaćih zanatlija osvajaju američko tržište
OTVORI GALERIJU

Najprestižniji američki časopis za unutarnji dizajn proglasio je luster koji je izradio domaći zanatlija Vladimir Blagojević za najbolji luster u 2013. godini. Luster je dizajnirao Jonathan Browning, jedna od najpoznatijih i najutjecajnijih dizajnera unutarnje rasvjete u SAD-u.

Najprestižniji američki časopis za unutarnji dizajn proglasio je luster koji je izradio domaći zanatlija Vladimir Blagojević za najbolji luster u 2013. godini. Luster je dizajnirao Jonathan Browning, jedna od najpoznatijih i najutjecajnijih dizajnera unutarnje rasvjete u SAD-u.

No, do ove plodonosne suradnje ne bi došlo da nije bilo Brucea Gilardi-ja, investicijskog menadžera, koji već nekoliko godina živi u Sarajevu i radi na povezivanju zanatlija iz BiH sa njujorškim trgovcima i dizajnerima.

''Browning mi je dao nacrte i specifikacije za luster koje sam donio zanatliji koji je napravio izvrstan prototip. Od tada je od njega naručio veliki broj proizvoda", kaže nam Gilardi.

Osim ovih lustera, koje su dostupni u najprestižnijim dekoraterskim salonima u SAD-u, kao i na tržištu New Yorka, na ovom tržištu su dostupne, vaze,  tacne i tradicionalne bosanske papuče izrađene u Sarajevu. O tome kako je uopće došao na ideju da poveže vrijedne zanatlije iz BIH sa prestižnim američkim dizajenerima kaže da je sve počelo sa njegovom šetnjom Baščaršijom gdje je vidio džezvu koja je po obliku bila veoma slična poznatoj lampi, onoj sa početka 20. stoljeća, koju je dizajnirao poznati arhitekta i dizajner Josef Hoffmann koji je jedan od suosnivača pokreta Wiener Werkstätte, jednog od značajnijih umjetničkih pokreta u tom stoljeću.

Budući da je znao direktoricu Neue Galerie, jednog veoma značajnog muzeja na Petoj Aveniji u New Yorku, koji se specijalizirao za umjetnost Austrije i Njemačke sa početka 20. stoljeća, a čiji osnivač je sin Estée Lauder , vlasnice poznate kozmetičke firme istoimenog naziva, kontaktirao ih je i donio reprodukcije nekih proizvoda koje su izrađene u Sarajevu. ''Bila je impesionirana kvalitetom proizvoda koje sam donio. Njoj tada nisu bili potrebni ti proizvodi, ali je naručila nešto drugo. Donio sam specifikacije zanatlijama i tako je to počelo '', priča nam Gilardi.

Tu je još jedan moment. Iz USAID/SIDA FIRMA projekta čuli su šta radi i pozvali ga da uradi studiju o metalnom i drvnom sektoru i da vidi načine kako unaprijediti izvoz u ovoj oblasti. ''To je za mene bila šansa da se upoznam sa kapacitetima domaćih zanatlija. Nakon toga sam imao nekoliko susreta sa američkim dizajnerima i priliku da im ponudim proizvode rađene u BiH.  Bio sam i na Međunarodnom sajmu suvremenog namještaj prošle godine gdje sam uspostavio veoma dobre kontakte, i u ovoj oblasti bi mogao uraditi još više,  ali nažalost nemam vremena'', kaže nam Gilardi dodajući da trenutno radi sa nekoliko različitih dizajnera. Osim Browning iz Californije, između ostalih,  tu je i Holly Hunt koja ima svoj dizajenerski show room u New Yorku i koja je veoma poznata u ovoj oblasti, te Michele Varian, vlasnica prestižne, istoimene dizajnerske prodavnice na Manhattnu.

O tome koji još proizvodi bi se mogli naći na tržištu New Yorka kaže da se sada radi u oblasti rasvjete i namještaja. Ali što se tiče Neue Galerie tu su i vazne, tacne, te papuče. ''Što se tiče tradicionalnih papuča koje se proizvode na Baščaršiji mogu reći da je kvaliteta izuzetna, ali stil nije relavantan izvan regije. Zato donosim tkaninu dizajniranu ranih 1900 u Beču koje još proizvodi izvorni proizvođač. I te narudžbe su već bile po nekoliko puta'', kaže on.

Naš sugovornik navodi da mu je veliko zadovoljstvo to što se proizvodi iz Sarajeva prodaju na prestižnim mjestima na Petoj Aveniji, zajedno sa drugim vrhunskim proizvodima svjetske klase. Njegova uloga je kaže, shvatiti mogućnosti ovog sektora i povezati dobar dizajn sa zanatlijama u Sarajevu kako bi njihove sposobnosti bile iskorištene u cilju izrade proizvoda koje mogu naći svoje kupce. Za one zanatlije koje žele raditi nešto novo i uložiti svoj trud i vrijeme ovo može biti dobra prilika. ''Želim  razviti ideju da kada dizajneri žele kvalitetan ručni rad da trebaju razmisliti o BiH kao mogućem mjestu gdje će ih raditi. Neće biti tako jeftino kao u Kini, ali prednost je što je rađeno u Europi i što se radi o radu izuzetnog kvaliteta koji ima dugu tradiciju', navodi on.  

Saznajemo i da Gilardi radi na izradi web stranice na kojoj bi se trebali naći proizvodi iz BiH tako da bi mnogi od njih uskoro trebali biti prodavani diljem svijeta.

Piše: Danijela Kozina

Djelo rađeno u BiH dio stalne postavke poznatog MoMA muzeja

 "Muzej moderne umjetnost (MoMA) u New Yorku prvi je muzej koji ima stalnu dizajnersku postavku,  a ona uključuje i lampu koju sam pravio za Neue galeriju koja izgleda kao izvrnuta džezva. Od 20 objekata u kolekciji samo je jedna svjetiljka. U tu, izuzetno važnu postavku su uvršteni samo predmeti koje imaju savršeni spoj forme i funkcije. Nju čine neki od najznačajnijh predmeta koji su ikada napravljeni, do onih svakodnevnih koje se koriste svaki dan'', kaže on za naš portal.

Ovu lampu su po nacrtu Gilardi-ja radile sarajevske zanatlije Džemo Lisica i Suad Huseinović.

(Foto: http://shop.neuegalerie.org/)

Brojne mogućnosti, samo ih treba iskoristiti 

U BiH vidi brojne resurse i mogućnosti. Neke od njih su da se nalazimo u Europi, da imamo vrhunski obučene zanatlije, te realtivno jeftinu radnu snagu.

"Da bi bili konkurentni morate imati vrhunske proizvode. To je izazov za BiH - razumijevanje i prepoznavanje kvaliteta svjetske klase i volja da se napravi takav proizvod. Njih tržište traži. Ljude se neće zainteresirati za neki proizvodi samo zato što su ručni rad. Oni žele vrhunske proizvode za čiju je izradu potrebno istrenirano oko i posebne vještine i na te se proizvode BiH treba fokusirati, a ukoliko su još i povoljne cijene, kupci će ih kupovati", smatra Gilardi.

Najveću prepreku za izvoz vidi u nedostatku konteksta u smislu da Bosanci i Hercegovci nisu imali priliku mnogo putovati."Jedini način da se razvije snažanije razumijevanje onoga što je doista izvanredan dizajn u globalnom kontekstu je da provedete vrijeme upoznavajući ga- u velikim svjetskim muzejima (svi imaju odjel primijenjenih umjetnosti), u velikim gradovima koji nadahnjuju svojom uzvišenom arhitekturom, ravnotežom i prostorom. I naravno čitati, čitati, čitati. Srećom, BIH ima jednu veliku prednost - iznimno lijepa priroda koji je na kraju, inspiracija za svaki vrhunski dizajn", kaže nam on.

Foto lustera sa naslovne: http://boyawards.interiordesign.net/finalists/products/lighting-chandelier

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti